Tuesday, December 25, 2018

Jakarta, Bogor, Bandung, Garut, Lembang

tag
Salam semua..

Saya nak kongsi pengalaman pergi ke Bandung 3/12 hingga 7/12. Beli tiket lion air di traveloka ke Jakarta. Harga tiket pergi balik untuk 5 orang termasuk luggage 20 kg RM2200.50. Beli tiket ke Jakarta sebab lebih murah berbanding ke Bandung.

Flight ok takde delay tapi delay time supir nak sampai ke Jakarta sebab macet katanya. Flight pukul 7.50 pagi sampai dalam pukul 8.50 pagi. Tunggu pak supir lebih sejam sebab ada masalah sikit. Pukul 12 pergi ke Bogor kononnya nak ke Taman Safari Indonesia. Tak jadi masuk sebab sampai pukul 3 petang dan waktu tu hujan agak lebat dan penjaga kata pukul 5.30 petang tutup. Macam tak sempat je nak jalan jalan dah la tiket mahal. Kami berenam termasuk supir dalam 2 juta 300 ribu rupiah macam tu. Makan di Libur Keruing dekat dengan Safari dan first time makan ikan gurami.. sedap sangat.. lepa makan bergerak terus ke Bandung. Check in hotel Zest Sukajadi Bandung. Memang best biliknya sebab besar dan silingnya tinggi.. selesa betul dan tak mahal.
                              
ini makan di libur keruing.. sedap betul makanannya.. first time makan ikan gurami..

Hari kedua pergi ke Rumah Kain Mcollection dan borong kain sulam, batik dan telekung. Sini best sangat sebab ada playground utk anak anak main, sambil dihidangkan air panas, sejuk dan boleh request indomee free dan wifi pun free. Sini pun ada perkhidmatan money changer jadi senang kalau nak tukar duit. Kemudian pukul 10 pagi bergerak ke Trans Studio Bandung. Beli tiket di Traveloka yang buy three free 1 dan satu lagi tiket dengan lunch. Di sana kena beli kad utk top up duit utk beli makanan. Tak best sgt waktu pergi sbb sekali dgn ramai rombongan sekolah dan tak banyak rides pun. Roller coaster pun tutup sebab hujan.. makanan ok sedap dan tak mahal sangat. Makan malam di kedai bandung di Kampiung Cafe. Anak anak suka ikan gurami jadi beli lagi gurami. Balik hotel tido.



Rumah kain Mcollections.. cantik cantik kainnya..



Spend masa di sini bersama anak anak.

Hari ketiga pergi ke Garut. Tiga jam dari Bandung. Nak cari beg kulit, kasut kulit dan tali pinggang suami. Harga memang murah dapat beli handbag copy original fossil dgn harga rm120 je.. happy sangat.. siap belikan mak dan mak mertua sorang satu. Kawan pun ada kirim jadi belikan sekali. Selesai pergi bawak anak anak mandi di Sabda Alam tak juah dari Garut. Murah je. Sorang masuk tak sampai RM10. Lepas mandi pergi ke Strawberry farm pak aseb dan makan jugak ikan gurami tapi tak berapa sedap sangat berbanding sebelum ini tapi strawberry jus dia sedap.. teh o tiada gula pun memang segar je rasa.. ye la baru lepas berendam kan? Balik ke hotel makan di hotel je sepinggan nasi goreng baru rm10. Sedap dan macacam ada.

                                             

Taukeh bagi harga murah..

                                 
Boleh gila tengok handbag cantik cantik..


                                

                                 

Di depan taman tema sabda alam.. cantik sgt pemandangan..
Hari keempat jalan jalan lembang singgah kopi luwak dulu pekena kopi luwak dan dengar penerangan tentang halal atau haram kopi itu. Boleh tgk musang dan toiletnya bersih. Minum kopi harga 100 rupiah secawan. Kemudian ke de ranch lembang naik kuda, naik rock climbing dan flying fox, archery. Sini dapat susu free. Simpan tiket entrance ya? Cantik sgt pemandangan di sini. Kemudian ke farmhouse susu lembang tapi tak best sangat sbb byk rombongan bas bas dan tempat kecil. Sini pun dapat susu free tapi tak sesedap susu di de ranch. Perut pun dah meragam duk habiskan susu free anak anak je.. kemudian ke floating market lembang. Cantik sangat pemandangan tapi makanan agak mahal dan tak banyak nasi.. kena beli token baru boleh beli makanan tapi token tak boleh ditukarkan kembali ke wang. Singgah kartika sari dan makan malam di makanan nasi padang. Mahal jugak walaupun tak order air cuma air suam. Lauk pun 4 jenis je ambil.. dalam rm70 jugak untuk 2 dewasa 3 kanak kanak.. balik hotel

                                       

Musang di kopi luwak
                                                  

Flying fox di deranch

                                              

Anak naik kuda pony
                                           
Hari ke lima. Pergi ke pasar baru shopping sejam je beli hadiah untuk keluarga. Kemudian ke makuta bandung san kemudian ke kartika sari. Bertolak ke jakarta 7 jam kerana macet. Aduh terseksa duduk dalam jem. Boleh demam dibuatnya.. nasib baik flight malam. Sampai airport jakarta pukul 7 petang. Flight delay pukul 10 malam baru bertolak dan sampai Malaysia pukul 1 pagi.
                            
makuta bandung..


                             

Kesimpulan best betul Bandung. Rasa macam nak pergi lagi. Orangnya ramah baik dan servis terbaik oleh Dedi Supriatna walaupun hari pertama lambat atas sebab sebab tak dapat dielakkan..
Terima kasih semua yang share di sini. Sangat membantu untuk saya ke sini..

No comments:

Post a Comment