Tuesday, December 14, 2010

Alhamdullilah

Perkataan di atas dah lama aku tak ucapkan dengan penuh perasaan.. entah la.. mungkin aku sibuk dengan hal duniawi sampai lupa nak bersyukur pada Allah swt.. macam2 yang terjadi pada diriku ini.. dari perihal duit takde tapi nak inject Adawiyah sabtu ni, adawiyah refuse botol, adawiyah meragam tumbuh gigi, sibuk kemas rumah yang tak siap2 sampai la ni, suami yang masih tak adjust dgn keje.. aku? aku yang tak pernah puas dgn ape yg allah berikan.. mungkin inilah sifat manusia yang tak pernah puas dgn ape yg allah berikan..

Terase islamic la pulak tapi kekadang kita ni kena reflect balik segala perkaraa yang berlaku adalah supaya kita kembali kepada yang maha esa.. aku sedar aku byk leka dan alpa dgn semua nikmat yang allah dah beri.. dulu takde anak, nak anak, sekarang ada anak complaint pulak.. isk,isk,isk.. jangan salah sangka, bukan aku tak sayang anak aku cume kekadang i need time off.. i need me time.. bunyi mcm selfish tapi itulah kenyataannya.. hari ni aku hantar adawiyah ke taska.. bila dia takde aku rase sunyi sbb almklum cuti sekolah sekarang ni kan.. bila aku ada time off mmg aku appreciate dia lebih.. mungkin perpisahan yg sekejap akan mengajar kita untuk bersyukur atas kehadirannya..

Aku seronok tgk Adawiyah membesar.. aku kekadang lupe untuk bersyukur.. allah dah bagi semua yg aku minta tapi aku tak jugak nak bersyukur.. dulu sebelum aku kahwin mmg aku bagitau dkt diri aku supaya aku berikan sepenuh kasih sayang kepada anak aku.. aku tak nak dia jadi macam aku.. selalu menagih kasih sayang ibu bapa yang jarang aku dapat.. mak dan arwah ayah asyik bergaduh jek.. adik beradik pulak 8 orang.. mane nak dpt kasih sayang.. aku nak adawiyah rase kasih sayang kedua2 org tuanya.. mungkin i am trying too hard, i don't know..

Akhirnya aku sedar bahawa i am only human.. allah yang menentukan semuanya.. aku hanya boleh merancang.. itulah sebabnya kita dinamakan hamba allah.. aku cuma berdoa dan berharap agar adawiyah menjadi anak yang solehah.. Alhamdulilah.. itu satu kalimah yg harus aku lafazkan supaya aku sentiasa ingat padamu ya Allah..

No comments:

Post a Comment